De band met de klant
De koopmotieven van de
consument zijn onder te verdelen in: status, winst, gemak en zekerheid. In
combinatie met de toenemende, steeds belangrijker wordende, technologische
voordelen heeft dit invloed op de relatie tussen retailers en consumenten.
Hierdoor is niet alleen klantgedrag moeilijker te voorspellen, maar zien
retailers ook de loyaliteit van klanten veranderen. In dit blog geef ik je inzicht in de
ontwikkelingen van de komende jaren. Ik heb ik het rapport van Cap Gemini ‘Trends in retail 2013-2014’ voor je samengevat.
Trends
Om het overzichtelijker te
maken zijn de trends gerubriceerd in enkele onderwerpen. Als retailer, is het van belang dat je hierover nadenkt, dit voor jezelf
analyseert. En een keuze maakt om er wel- of niet iets mee te doen. We zien de
volgende ontwikkelingen:
Technologie: de mogelijkheden van techniek worden steeds beter
bereikbaar voor de consument. Een gevolg is dat informatie overal
en altijd beschikbaar is. Consumenten brengen hun eigen apparaten mee (bring your own device (BYOD)), waardoor
informatie snel is opgezocht en vergelijkingen gemakkelijk kunnen worden
gemaakt. Een winkel waar de consument zijn eigen apparaat niet kan gebruiken,
doet het (volgens buitenlands onderzoek) significant slechter dan een winkel
waar ‘Open WiFi’ beschikbaar is.
Social/Online: een consumenten behoefte ontstaat, of wordt versterkt
doordat hij of zij steeds vernieuwende informatie beschikbaar heeft of tot zich
neemt. Grote retailers zien het belang om duidelijk met één gezicht naar buiten te treden. Lokaal kan en mag hier verschil in zitten. Essentie is dat de klant via
alle kanalen weet wat hij of zij van de retailer kan verwachten en dat die
informatie consistent is. De klantervaring moet in alle kanalen (winkel, social media, (direct)marketing, etc. gelijk zijn en daar waar mogelijk vergaand geïntegreerd. Daarnaast verwacht men dat de rol en de grootte van de winkels veranderd. Naast verkooppunt, worden zij ook ophaalpunt, servicepunt en een
fysiek merkportaal.
Security: twee zaken zijn hier belangrijk: betrouwbare beveiliging
van gegevens en beschikbaarheid van die gegevens. Beveiliging is steeds
belangrijker omdat klantinformatie onmisbaar is. Vanwege cybercrime zijn consumenten
steeds minder snel geneigd persoonsgegevens e.d. te verstrekken.
Financials: het herstelproces van de financiële markten is nog in
volle gang. De beschikbaarheid van kapitaal heeft effect op het
bestedingspatroon van consumenten. Hierdoor ontstaan andere vormen van
financiering. Denk aan ‘crowdfunding’ en aan initiatieven waarbij ondernemers
de krachten bundelen en nieuwe coöperaties ontstaan voor o.a. financieren van
elkaars groei. Bovendien ontstaan er nieuwe betalingsvormen. De afhankelijkheid
van banken neemt hierdoor af.
Supply
chain: twee trends zijn van belang:
gewenste snelheid en onvoorspelbaarheid in koopgedrag. De consument verwacht
verdere differentiatie binnen een merk en er moet tot achter de voordeur
geleverd worden. Consumenten zijn steeds minder geneigd ver te reizen voor een
aankoop. De uitdaging is dus om je producten en/of diensten aan te bieden op de
juiste locatie en op het juiste moment.
Duurzaamheid
en health: deze verdwijnen naar de achtergrond,
maar blijven belangrijk. Biologische producten stijgen gestaag. Maar de keten
is nog niet klaar om de gewenste volumes aan te bieden. Geloofwaardigheid is
hier een belangrijk issue.
Conclusie
Het gevolg van al deze bewegingen is dat we zien dat de loyaliteit van de consument afneemt. Het aantal consumenten dat ook bij andere winkels / ketens wil winkelen of winkelt, neemt toe. De macht van de consument neemt toe. Voor de retailer is dat een belangrijke uitdaging met zowel zorgen als kansen. Het vraagt meer klantspecifieke kennis, waarbij de aandacht in de winkel en bij het online kanaal van doorslaggevend belang wordt voor de keuze van- en loyaliteit aan een bepaald merk.Voor iedere retailer is klantgedrag registreren, herkennen en voorspellen -liefst real time- cruciaal om de 'band met de klant' te kunnen behouden. Zij die dat kunnen, kunnen profiteren van de mogelijkheden die er binnen de markt zijn en ontstaan. Community's bieden immers ook kansen. Technologie maakt ander contact met de klant mogelijk. Digitaal maar ook in de winkel (on- en offline).Blijf op de hoogte. Maar hoe?
Naast het lezen van
vakbladen, internet en bijeenkomsten zijn er tal van bedrijven die onderzoeken
doen. Vaak wordt deze informatie gepubliceerd. Het probleem is dat men vaak niet weet dat de informatie beschikbaar is en hoe je deze boven
water krijgt. Om je te helpen, heb ik een aantal bronnen geselecteerd die ik
regelmatig raadpleeg:
Cap Gemini schrijft blogs en
rapporten over uiteenlopende onderwerpen en onderzoeken
Banken
(bijvoorbeeld ‘Cijfers
& Trends’ en MKB-Visie van de
Rabobank
Brancheorganisaties
Alles over
marktonderzoek (geeft links en informatie over marktonderzoek)
TNS NIPO marktonderzoeken over
uiteenlopende onderwerpen, verdeeld in ‘productontwikkeling & innovatie’, ‘retail
& shopper’, ‘branding & communication’ en ‘customer experience
management’
Trendrapporten
(gewoon ‘googelen’ je staat versteld van wat je vind)
Let op: dit is slechts een
selectie van informatiebronnen. Google maar eens. Je staat verstelt van wat er
allemaal vindbaar is. Je kan zelfs online benchmarks
maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten